På framsikt.nu använder vi cookies för att få statistik om användningen av vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Så ger du hjärnan julledigt

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email

Antalet som sjukskriver sig för psykisk ohälsa ökar med drygt 50 procent efter julhelgerna. Och flera studier visar att chefer mår allt sämre – 7 av 10 chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb.

Här är tipsen för att minska stressen i jul.

Julklappar, tända ljus, svett och tårar. För många förknippas julen med närhet och avkoppling men det är också den tid på året som stressar oss som mest. Som chef förväntas du prestera på topp inför årsskiftet, samtidigt som kraven från privatlivet är som högst.

Enligt statistik från AFA Försäkring ökar antalet som sjukskriver sig för psykisk ohälsa med drygt 50 procent efter julhelgerna. Ökningen följer en trend som visat sig återkomma årligen det senaste decenniet.

– Julstressen har blivit ett folkhälsoproblem och en akut arbetsmiljörisk. Men med rätt planering och verktyg går det att vända trenden, säger Katri Lampinen, stressexpert och erbjudandeansvarig risk & hälsa på SPP.

Psykisk ohälsa vanligare bland chefer året om
Flera studier visar att chefer mår allt sämre. En ny undersökning från Tidningen Chef visar att sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, siffror som inte förvånar Lampinen.

– Dagens chefer lever i ett ständigt stand by-läge. Oavsett om det är arbetstid, helg eller jul förväntas du vara uppkopplad och redo att agera på mail eller samtal som kommer in. Konsekvensen blir att du inte får den viktiga vila och återhämtning som kroppen behöver.

Viktigt att ta hand om sig för att kunna ta hand om anställda
Som arbetsgivare har du ett stort ansvar för att medarbetarna på företaget ska vara produktiva och må bra. Förutom att hantera din egen stress ska du även ta hand om de anställda och se till att de får rätt hjälp. Att som chef våga föregå med gott exempel kan dock gynna såväl dig själv som dina medarbetare, menar Lampinen.

– Ett socialt hållbart ledarskap är otroligt viktigt för att förebygga och hantera ohälsa på arbetsplatsen. För att orka ta hand om de anställda måste du som chef börja med dig själv.

Katri Lampinens tips för att minska stressen i jul:

  1. Lägg en ledighetsplan
    Nej, du behöver inte göra allt och alltid leverera på topp, trots att du är chef. Sätt dig ner innan den värsta julhetsen slår till, och lägg upp en plan för ledigheten. Vilka uppgifter måste göras före nyår, och vilka kan egentligen vänta? Hårdprioritera och delegera uppgifter i organisationen efter tid och förmåga.
  2. Skapa en frizon
    Vill du att de anställda ska kunna släppa jobbet och få till den viktiga återhämtningen under julledigheten, så måste du göra detsamma. Skapa en frizon där du helt enkelt inte kan jobba när du är ledig genom att lägga ner mobilen och datorn, så slipper du frestelsen att “bara kolla mejlen lite”.
  3. Ge dig själv en nystart
    En fulltecknad kalender med en enda lång möteslista kan få stressen att storma i även i de lugnaste vattnen. Blocka av två extra dagar i kalendern efter ledigheten där du ger dig tid att beta av mailkorgen och ta tag i puckar som annars inte hinns med.

Vill du veta hur SPP kan hjälpa dig som chef att minska stressen och öka hälsan på arbetsplatsen?

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
SPP

Ämnen som bidrar till en bättre framtid, på initiativ av pensionsbolaget SPP.

Om Framsikt

Copyright © SPP