På framsikt.nu använder vi cookies för att få statistik om användningen av vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Lyckat ledarskap med hållbarhet som kompass

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email

Frågor om hållbarhet och jämställdhet har blivit allt mer centrala i näringslivet. Att prioritera och integrera dessa frågor i hela företagets affär och kommunicera frågornas nytta för resultaträkningen, innovationstakten och varumärkesbyggandet blir allt mer avgörande för att bli en framgångsrik företagsledare idag.

Företagets arbete med jämställdhet, hållbarhet och innovation kan inte längre drivas som kommunikativa nischfrågor, utan måste vara en integrerad del av verksamheten för att skapa trovärdighet och ge effekt. Det gäller såväl för affären i sig, men också när det kommer till företagets värdegrund. Här spelar företagsledaren en nyckelroll, åtminstone om man ska tro Staffan Hansén, vd på SPP.

­– Jag låter hållbarhet vara en kompass för mitt ledarskap, det som inte känns bra i magen är troligen inte bra. Att våga fatta modiga beslut och visa på handling hoppas jag kan inspirera andra, säger Staffan.

Han menar att den samhällsnytta som företaget är med och skapar ger kraft och mening, såväl för honom själv, för medarbetarna och för SPPs över 700 000 kunder. Det skapar i sin tur affärsnytta, något Staffan hoppas att fler företag inser.

– Det finns ingen motsättning i bolag som ser affärsmöjligheter och samtidigt bidrar till att lösa samhällsproblemen, tvärtom!

Många företag arbetar med stipendium och sponsring för att stötta andra samhällsnyttiga initiativ. Dock blir det viktigt att sätta fingret på hur denna typ av initiativ lirar med antingen värdegrunden man delar inom företaget eller att det finns en tydlig koppling till företagets affär. Annars riskerar insatserna att ses som spel för gallerierna.

Det kan låta mastigt när jag talar om en bättre värld, men faktum är att hälften av pengarna på världens börser är pensionspengar. Det innebär att du med pensionen har en enorm kraft att påverka genom att välja ett hållbart pensionssparande. Vi som pensionsbolag påverkar både genom dialog med bolagen vi investerar i och genom att kanalisera kapital till investeringar som bidrar till en omställning i linje med de globala hållbarhetsmålen, säger Staffan.

Företagsledare som lyckas kommunicera med och engagera sina medarbetare i dessa frågor kommer att ha mycket att vinna. När medarbetarna är nöjda och engagerade utvecklas de till ambassadörer som pratar gott om företaget, vilket Staffan menar slår all marknadsföring. Därför är arbetet med företagets värdegrund någon som måste prioriteras inom ledarskapet.

Jag är övertygad om att framtidens vinnare är de företag som lyckas med det hållbara ledarskapet. Det betyder att företagsledare måste våga både utmana och låta sig utmanas av medarbetarna så att hela organisationen är med och gör skillnad, avslutar Staffan.

Staffans fyra tips för ett mer hållbart ledarskap:

  • Lita på magkänslan: Känns det inte bra i magen är det troligen inte bra.
  • Fokusera på hållbara initiativ som ligger nära värdegrunden eller verksamheten: På så vis blir det lättare för alla intressenter, såväl medarbetare som kunder, att förstå varför ni gör som ni gör.
  • Föregå med gott exempel: Visa medarbetarna hur ni alla kan bli de bästa ambassadörerna för företaget.
  • Syna hela kedjan: Om ni säger att ni som företag och medarbetare prioriterar hållbarhet, se då till att det även gäller era samarbetspartners. Vilken miljöpåverkan uppkommer i leverantörskedjan? Vad investeras er tjänstepension i?
SPP

Ämnen som bidrar till en bättre framtid, på initiativ av pensionsbolaget SPP.

Om Framsikt

Copyright © SPP