På framsikt.nu använder vi cookies för att få statistik om användningen av vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Hur ställer du krav på chefen när jobbstressen blir för mycket?

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email

Sedan 2010 har antalet sjukskrivna med utmattnings-syndrom sexdubblats i Sverige. Trots att allt fler drabbas av den sjuka jobbstressen är det få som pratar om det, och färre som vet vad som går att göra åt problemet.

Stressrelaterade sjukdomar ökar rekordartat, och inte bara i Sverige. Prognoser från världshälsoorganisationen WHO tyder på att stress och depression kommer att vara de största källorna till global ohälsa inom bara två år.

Nedskärningar, effektiviseringar, ökad arbetsbelastning, dålig arbetsmiljö och osäkra anställningar – anledningarna till jobbstress kan vara många och det är inte alltid du som individ kan göra något åt problemet på egen hand. Men det är inte heller du som är enbart ansvarig för din hälsa på jobbet.

– Det är hela arbetsplatsens, och i slutändan din chefs ansvar att du som anställd har de förutsättningar som behövs för att må bra på jobbet. Chefen har rent lagligt stora krav på sig, men också stora möjligheter att fånga upp tidiga tecken på ohälsa hos medarbetarna för att kunna sätta in åtgärder i tid, förklarar Katri Lampinen, stressexpert och erbjudandeansvarig för risk- och hälsa på SPP.

Katris tips för att ställa krav på chefen:

1. Ta reda på dina rättigheter

Visste du att arbetsgivarens ansvar gentemot sina anställda sträcker sig långt längre än löner? Den uppdaterade arbetsmiljöförordningen från 2016 tydliggör arbetsgivarens ansvar för de anställdas hälsa, både utifrån fysiska och psykiska aspekter. Alla företag har dessutom egna policys som styr hur de hanterar ohälsa på arbetsplatsen. Läs på vilka regler som gäller för arbetsbelastning, arbetstider och främjande av hälsa, så att du vet vilka krav du har rätt att ställa.

2. Få koll på förmånerna

De flesta företag har en sjukförsäkring, men det finns fler delar som arbetsgivaren kan teckna upp som ytterligare skydd för sina anställda. Bland annat finns försäkringar som ger snabb tillgång till privat sjukvård, samtalsstöd och rehabilitering. Se till att få koll på de förmåner som ingår i just din anställning. Det ger en bra överblick över vilka möjligheter du har om du skulle råka ut för något, och ger ett konkret verktyg för att kunna förhandla om dina förmåner vid nästa lönesamtal eller nyanställning.

3. Håll koll på dina varningstecken

Genom att känna efter och vara medveten om kroppens tecken kan du ställa rätt frågor till din arbetsgivare, och kräva att få det stöd som behövs innan det blir för svårt. Tidiga stressymptom kan vara trötthet, sömnproblem, huvudvärk, försämrat minne, koncentrationsproblem, hjärtklappning, humörsvängningar eller att man blir mer känslig för infektioner.

4. Lägg korten på bordet

När allt blir för mycket på jobbet är det lätt att känna sig ensam och isolerad. Då är det extra viktigt att påminna dig själv om att du inte ska behöva klara allt själv, och våga be om hjälp. Lägg alla kort på bordet när du pratar med din chef, förklara vad som känns jobbigt och vad som behöver förändras för att du ska kunna må bättre. Se till att få det stöd som behövs för att förebygga ohälsa, och den hjälp som behövs när du mår dåligt.

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
SPP

Ämnen som bidrar till en bättre framtid, på initiativ av pensionsbolaget SPP.

Om Framsikt

Copyright © SPP