På framsikt.nu använder vi cookies för att få statistik om användningen av vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Förändringsledning i praktiken – 3 nycklar för att lyckas

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email

Onsdag den 3 juni samlades ledare från samhällets alla hörn för att diskutera nycklarna till hållbar förändringsledning. Initiativtagaren Jenny Rundbladh, försäljningschef och företagsekonom på SPP, arrangerade tillsammans med Catarina Rolfsdotter-Jansson från A Sustainable Tomorrow en annorlunda Almedalsfrukost där transparens och dialog stod i fokus.

Du har säkert redan hört att omvärlden förändras i en ständigt ökande takt. Att digitalisering, klimatkris och nya konsumentbeteenden ställer helt nya krav på oss som ledare. Men vad innebär det för dig, för oss, i praktiken? Och hur kan vi hitta nya lösningar för att skapa en digital, hållbar framtid samtidigt som vi sitter med samma gamla förutsättningar?

Med det här rundabordssamtalet ville vi tillsammans krossa gamla ledarskapsmyter och landa i en gemensam väg framåt för framtidens hållbara ledare. Moderna ledare står inför omfattande förändringar både inom och utanför den egna organisationen. För att hitta nya lösningar på dessa komplexa utmaningar behöver vi skapa en ny kultur av kunskapsdelning mellan ledare, säger Jenny Rundbladh.

Samtalet fokuserade på vilka förändringar i omvärlden som kommer ha störst påverkan på det egna ledarskapet och vad som krävs för att lyckas med hållbar förändringsledning.

Ett ord som cirkulerade var mod. Modet att som ledare våga sticka ut hakan och driva igenom det man tror på oavsett vart vindarna blåser, men också modet att misslyckas. Att stå för sina misstag och skapa en transparent kultur där även medarbetarna får utrymme att göra fel är avgörande för att lyckas i längden.

Ett annat centralt budskap från deltagarna var vikten av att hitta och hålla fast vid sitt syfte, sitt “why”. När omvärlden förändras i ett allt högre tempo behöver organisationer ett tydligt ankare att hålla fast vid. Där kommer det värderingsdrivna ledarskapet in, enligt Jenny.

För att locka och behålla framtidens medarbetare och kunder krävs något mer än produkter och tjänster i högsta kvalitet. Det krävs ett högre syfte. De ledare som lyckas skapa en tydlig värderingsgrund som genomsyrar hela verksamheten, och krokar arm med andra organisationer, företag och aktörer som delar denna värdegrund, kommer ha en enorm konkurrensfördel.

  1. Skapa ett sense of urgency
    All förändring är mer eller mindre smärtsam för en organisation. För att trots detta lyckas få med medarbetarna på tåget krävs en gemensam förståelse varför organisationen måste förändras, en så kallad burning plattform.
  2. Måla upp visionen
    Ingen brinner för enbart försäljningsmål eller marknadsandelar. Måla upp en tydlig vision bortom siffrorna, som beskriver var organisationen är på väg, och vad det innebär för medarbetarna om ni väl lyckas nå era mål.
  3. Odla engagemang
    Se till att du får med dig hela organisationen på tåget, inte bara ledningsgruppen. Förankra visionen och vägen framåt med hjälp av ambassadörer från organisationens alla delar, och skapa ett gemensamt ägarskap för förändringsprocessen.

Vill du veta mer eller har vidare frågor till oss på SPP, klicka här.

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
SPP

Ämnen som bidrar till en bättre framtid, på initiativ av pensionsbolaget SPP.

Om Framsikt

Copyright © SPP