På framsikt.nu använder vi cookies för att få statistik om användningen av vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Du måste ta hand om dig själv för att orka ta hand om dina anställda

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email

För att vara en bra chef krävs förmågor såsom att hantera förändringar, fatta snabba beslut och kommunicera varje dag. Även empati, lyhördhet och självinsikt är viktiga egenskaper en chef behöver ha för att leda sina anställda och verksamheten på ett bra sätt.

I en undersökning som tidningen Chef gjort visar det sig att dålig sömn påverkar många av dessa egenskaper och förmågor negativt.

Att stress och dålig sömn hänger ihop känner vi till sedan tidigare. Det vi också vet är att stress idag är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning, vilket ökat markant de senaste åren. I Chefs undersökning i år ser man också en ökning, där sju av tio chefer sover så dåligt att deras prestation på jobbet påverkas negativt. För fem år sedan var det nästan hälften så många, då svarade fyra av tio chefer att deras sömnproblem påverkade deras roll som chef negativt.

Som chef och ledare behöver du föregå med gott exempel. Dina handlingar och ditt bemötande lägger en grund för vad dina anställda tror är rätt. Om inte ditt sätt att leda stämmer överens med organisationens så kan både du och dina anställda hamna i kläm, vilket ofta tar mycket energi och gör att ni som team tappar fokus.

Sover chefen dåligt, kanske fler gör det också?

Om du som chef sover dåligt, känner stress och har svårt att skilja på arbets- och privatliv, är det högst rimligt att några av dina anställda gör detsamma. Forskning från Ashridge Journal visar att 1,5 timmes förlorad sömn, en natt, kan påverka hur alert man är med 32 procent. Om du som chef har ett team med tre personer som lider av sömnbrist innebär det att ni förlorar produktivitet som en heltidsanställd.

Det finns såklart saker vi kan göra för att motverka att den här utvecklingen ska fortsätta. Vi måste ta hand om oss själva och varandra. Genom att hjälpa varandra kan vi hitta balans i arbets- och privatlivet. Som chef kan du börja lite smått. Små steg i rätt riktning ger dig möjligheten att föregå med gott exempel både nu och på lång sikt. Testa själv och uppmuntra därefter dina anställda att göra detsamma.

Tre tips att börja med:

  1. Sätt av tid i kalendern varje dag, för att reflektera över dagen och prioritera inför morgondagen. Det skapar struktur och ger dig chansen att lämna kvar jobbet på arbetsplatsen när du går för dagen.
  2. Se till att ta lunchraster. En paus och ny energi i form av hälsosam mat förbättrar dina chanser att orka hålla en hög takt hela arbetsdagen.
  3. Lämna datorn på arbetsplatsen. Det ger både dig tydlighet mellan jobb och privatliv, samt att det är en tydlig signal mot dina anställda att du har gått hem för dagen.

Du kan också ta hjälp av hälsorelaterade tjänster för att skapa de bästa förutsättningarna för att bli ett mer välmående företag med friska och nöjda anställda.

Vi har varit inne på det tidigare, men det tåls att upprepas, att som chef våga föregå med gott exempel gynnar såväl dig själv som din arbetsplats.

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
SPP

Ämnen som bidrar till en bättre framtid, på initiativ av pensionsbolaget SPP.

Om Framsikt

Copyright © SPP